Tips til at have børnene med i køkkenet – Gæsteindlæg af Simon Glue

I dette gæsteindlæg af Simon Glue fra WebOpskrifter.dk får du gode og konkrete tips til, hvordan du kan have
børnene med i køkkenet. Simon driver en af Danmarks mest besøgte hjemmesider med opskrifter, hans
kæreste er pædagog og sammen har de to børn på 3 og 6 år.

Hyggelig familietid frem for køkkenkaos

Mad fylder meget herhjemme – både det at lave den, og det at spise den. Vi går meget op i at inddrage
børnene i madlavningen, og i dette indlæg får du mine bedste tips til, hvordan man kan gøre dette, så det
bliver hyggelig familietid i stedet for køkkenkaos.

Hav realistiske forventninger

Lad os starte med at få nogle realistiske forventninger på plads. Indstil dig på, at børnene ikke nødvendigvis
er en “hjælp” i køkkenet, der gør madlavningen nemmere, men at det derimod er ok, at det tager længere
tid, og at I så til gengæld er sammen om det.
Netop derfor er det også vigtigt, at der er tid til at have børnene med i køkkenet. Hvis man er kommet sent
hjem, og alle er trætte og sultne, og maden helst skal på bordet i en fart, så er det måske ikke den dag,
børnene skal med i køkkenet.

Lad være med at presse dem

Nogle børn er mere interesserede i at deltage i madlavningen end andre. Forsøg at motivere på en positiv
måde (det kommer vi tilbage til), men lad være med at presse børnene til at være med i køkkenet – det
gavner ikke nogen.

Forberedelse

Der er nogle forskellige ting, du kan forberede for at skabe de bedst mulige forudsætninger for en god
oplevelse i køkkenet.

Vær realistisk om, hvad børnene kan

Det er fint at ville udfordre sine børn, men de færreste 3-årige kan stå alene ved komfuret og stege
pandekager eller bruge et rivejern uden hjælp. Det kræver en voksen ved siden af, og så kan madlavningen
godt blive stressende, hvis man skal holde øje med dette samtidig med, at man laver salat.

Så fordel opgaverne efter formåen. Så kan du nemmere lave andre ting imens, og børnene får også en
oplevelse af, at de kan selv.
Hav f.eks. altid agurk, peberfrugt eller andre ting liggende, der er lette at skære. Så kan de fleste være med.
Forsøg også gerne at tænke et skridt frem, så du ved, hvad børnene kan lave, når de f.eks. er færdige med
at skære agurk. På den måde kan du undgå, at de ”kaster sig over en opgave”, som ikke var tiltænkt dem.

Find tingene frem inden børnene går i gang

Hvis I skal lave mad efter en opskrift, så sørg for at have læst opskriften igennem på forhånd, så du kender
“planen”. Find også gerne de forskellige ingredienser og remedier frem, inden I går i gang.
Tip: Du kan også vælge, at børnene kan hjælpe med at finde de forskellige ting frem. Det kan være en fin
måde at inddrage dem og lære dem, hvordan de forskellige ingredienser ser ud. Vær dog opmærksom på,
at dette tager ekstra tid, så det kan være nemmest, hvis man er to voksne.

Udstyr – børnevenlige knive og skrællere

køkkenet

Børnevenlige knive og skrællere gør det både nemmere og mere sikkert for børnene at hjælpe med
madlavningen. Det giver tryghed og ro i køkkenet, for når du ikke behøver at være bange for at børnene
skærer sig, kan du nemmere koncentrere dig om de andre opgaver.
Hvis dit barn har nemmere ved at bruge en saks end en kniv, kan det også være en mulighed til f.eks. at
klippe enderne af grønne bønner eller sågar klippe peberfrugt i mindre stykker.
Nogle ingredienser kræver slet ikke udstyr. F.eks. kan børnene hjælpe med:
– at brække salat i mindre stykker.
– brække de træede ender af asparges.
– pille løg og hvidløg.

Men hvordan gør man det så sjovt for børnene at lave mad?

Så er de indledende ting på plads. Men hvordan får man så rent faktisk børnene til at være interesserede i
madlavningen?

Giv børnene medbestemmelse

Hvad kunne de godt tænke sig at lave til aftensmad? Hvis de har indflydelse, bliver det mere vedkommende
for dem.

Vores børn kan f.eks. godt lide pastasalat, så det vælger de ofte, når vi spørger, hvad de kunne tænke sig til
aftensmad. Og så er de selv med til at skære agurk, veje majs af osv.
Pastasalat er også et godt eksempel på en ret, som er nem at “opgradere” til en voksenudgave med lidt
mere spændende ingredienser (end agurk, majs og skinketern).

Giv retterne navne

Herhjemme har vi både fået “Gurli Gris pizza”, “Ninjago pizza” og “Elsa fra Frost pizza” – fyldet er det
samme, som vi plejer, men anrettes bare lidt anderledes, så det f.eks. ligner en gris.
De her spinatpandekager hedder “Hulk pandekager” hjemme hos os.

Gør det til en leg

Leg at I har en restaurant. Vores ældste kan godt lide at tegne et menukort med aftenens menu.
Restaurant-legen giver også lejlighed til, at børnene kan dække bord i restauranten.
Lad dem dække bord på deres måde. Vi kan altid rette på servicet, når vi sætter os til bords. Og imens
børnene dækker bord, kan man måske lige rydde det værste op i køkkenet.

Indkøbsquiz

Når der skal handles ind til aftensmaden, kan selve indkøbsturen også gøres til en leg. Lav f.eks. en
indkøbsquiz, hvor børnene (afhængig af niveau og alder) skal gætte, hvilke varer det er, I putter i
indkøbskurven – enten når de kan se varen, eller ved hjælp af ledetråde før I har fundet varen. Hvis de
f.eks. skal finde en porre, kan ledetråden være: det er en grøntsag, der er hvid i den ene ende og grøn i
den anden ende.
Hvis du foretrækker at klare indkøbsturen uden børn (eller får varerne leveret), kan I også lave quizzen, når
varerne skal sættes på plads derhjemme.
Quizzen er en god og sjov måde at lære forskellige ingredienser at kende.

Smag undervejs og snak om, hvad forskellige ting smager af

Måske får du ikke børnene til at spise den færdige grøntsagstærte, men det er nemmere at få dem til at
smage på elementer af retten undervejs i madlavningen.
Snak om, hvad de forskellige ingredienser dufter og smager af – det udvikler sanserne, og gør børnene
bevidste om flere råvarer, og måske giver det også mod på at smage den færdige ret.

Vær ok med rod – vi rydder op bagefter

Det giver ekstra rod i køkkenet, når børnene er med, men oplevelsen er sjovest, hvis I koncentrerer jer om
madlavningen og venter med oprydningen til bagefter.

Anerkend

Husk at give en masse ros og anerkendelse – både undervejs i processen og for det færdige resultat. Det
virker motiverende og giver mod på mere.

Jeg håber, at du kunne bruge mine tips og får en masse gode oplevelser med børnene i køkkenet.