Talforståelse – leg med symbol og mængde

talforståelse

Har du et barn, der viser interesse for tal? Så kommer der her en lille leg, der styrker barnets talforståelse og hjælper med at sætte sammenhæng mellem symbol og mængde. Barnet får fx nemmere ved at skabe sammenhæng mellem det skrevne 4-tal og fire vindruer.

Ikke kun en remse

Vegas kunne tælle fra 1 til 18 inden han blev 3 år. I dag er han knap 4 år og kan tælle til 13. Han siger: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 4, 5! Umiddelbart talte han bedre for et år siden. Eller.. Han havde hvert fald lært en remse udenad. Han var ligeglad med hvor mange ‘tre’ var, det var bare den lyd der kom efter ‘to’.

Men forskellen fra dengang og nu er, at han oprigtigt gerne vil lære tallene at kende nu. Ikke bare remsen. Som nok mest var mig, der synes han skulle lære sidste år. Jeg spurgte ham hvert fald tit, om han kunne tælle til tyve. Og så forsøgte drengen selvfølgelig så godt han kunne. Og mor her var stolt. “Flot Vegas!” I dag ved jeg ikke, hvorfor det var så vigtigt for mig, at han kunne huske en remse med tyve forskellige tal i en korrekt rækkefølge. Det havde jo intet med talforståelse at gøre. Han var bare god til at huske en remse udenad.

I dag synes jeg, det er langt sjovere at følge hans drive, når der er noget nyt HAN gerne vil lære. Tallene har længe været uinteressante for ham. (Måske på grund af min obsession dengang?) Men nu viser han mere og mere interesse for dem. Tæller på fingrene, prøver at genkende symbolerne og snakker om, hvilke tal der er størst. Eller lige så store som vores hus, hvert fald. Børn altså! 😍

Sådan leger vi med tallene

Ved denne leg har jeg lavet fem kort, hvor jeg har klistet låg på i det antal, der passer til tallet på kortet. Så stiller jeg en rede frem med i alt frem fugle i hver (fordi vi har tallene fra 1-5). Legen kan gøres mere udfordrende ved at lave flere kort med større tal.

Vi starter selvfølgelig fra venstre side, fordi vi læser fra venstre mod højre. Dette er desuden også en god ide at tænke ind i andre lege og små opgaver til vores børn. Også selvom det ikke er vigtigt om barnet starter fra højre eller venstre. Men det er en god måde at gøre det til en naturlig ting, at man starter fra venstre af, når barnet senere skal lære at skrive. Så falder det (måske) barnet mere naturligt at starte i venstre side af papiret.

Jeg peger typisk på symbolet ‘1’ og spørger Vegas, om han kan finde ud af, hvad der står der. Så tæller han låget og siger ‘et’ og lægger 1 fugl deri. Så peger jeg på symbolet ‘2’ og sprøger igen, hvilket tal, der står her. Han tæller og lægger fugle i, og sådan forstsætter vi til han ikke gider mere.

Link til fuglene her.

Leg med tallene så matematik bliver sjovt

Der er mulighed for at lege med matematik rundt omkring os nærmest hele tiden, når vores børn begynder at interessere sig for tal, mængde og figurer. Tæl bilerne på vejen, find geometriske figurer i trafikken, hvor mange mariehøns sidder på busken, hvad hvis vi plusser dem med alle edderkopperne og minusser med sommerfuglene? Matematik for små børn behøver ikke at hedde ‘2’ = ‘to appelsiner’ i en opgavebog. For nogle er det den skønneste måde at lære på. Men ikke for alle.

Jeg forsøger virkelig at sørge for, at det er sjovt at lære. At det ikke skal blive en pligt. Noget de skal lære for min skyld. Men fordi de har lyst og fordi de kan se, at det er brugbart på en eller anden måde. Når legen eller opgaven er lystbetonet, kan barnet bedre koncentrere sig om det, det er ved at lære. Om det så er talforståelse, Danmarks historie eller kommareglerne så skal der gerne være en lille smule lyst til at lære mere. Ellers bliver det op ad bakke!

I ‘Barnets lærende hjerne’ står der:

“For at udvikle evnen til fokuseret opmærksomhed har det stor betydning, at vi forbinder det, vi skal rette fokus imod, med noget positivt. Det er en af de væsentligste grunde til, at skolestart altid bør have det som et helt centralt mål at lære børn at forbinde det at gå i skole med noget positivt. Det bliver meget lettere for dem at holde en fokuseret opmærksomhed, hvis de har denne positive tilgang.” (Kjærgård, Støvring og Tromborg 2013)

Du behøver ikke købe nyt

Det er vigtigt for mig at nævne, at det ikke er nødvendigt at købe fulgene for at barnet kan forbedre sin talforståelse. Man kan bruge alt muligt man i forvejen har liggende. Vi har længde brugt bordtennisbolde til denne leg, men man kan også bruge vindruer, glaskugler, pasta skruer, store perler, LEGO eller alle mulige andre ting.

Man kan hurtigt blive fristet til at købe en masse nyt legetøj, bare fordi det ser sjovt ud i en story eller på et billede. Men jeg forsøger at bruge, hvad vi har, og vente med at købe nyt, til jeg kan se mange muligheder i ét produkt. I stedet for at købe en masse legetøj, så holder jeg mig til nogle få produkter, der kan bruges i mange forskellige lege. Det var derfor jeg købte fuglene for nogle måneder siden. Jeg forestillede mig en masse fine og lærerige lege med dem. Lege, der kunne hjælpe med farverne og talforståelsen. Jeg deler et link til fuglene her, når de kommer på lager igen.

Villum på 2 år leger også med. Han kalder stadigvæk alle tal for 2. Men han hygger sig, er med til at lege med sin talforståelse, og han lærer, at det er sjovt at lære nye ting.

 

God legelyst og tak fordi du læser med 🙂