Flow skaber fordybelse og koncentration i en stresset eller kedelig hverdag

Noget af det bedste jeg ved, er når jeg ser mine børn fordybe sig i noget. Især i en leg. Der er så meget fokus i deres øjne, og man kan nærmest SE læring. Jeg bruger indimellem #flow i mine opslag på Instagram. Jeg bruger det ved de lege, hvor mine børn sidder ved samme aktivitet i halve eller hele timer. Eller bare et kvarter. I de lege, hvor de er så fokuserede og koncentrerede, at de glemmer tid og sted. De kommer simpelthen ind i en flowtilstand, når der er et match mellem aktivitetens sværhedsgrad og deres evner. Derudover er det vigtigt, at dét børn retter fokus mod, forbindes med noget positivt. Der skal altså være en lyst til legen, for at barnet kan koncentrere sig tilstrækkeligt for at komme i flow.

Hvornår opstår flow?

Se nu på figuren nedenfor. Figuren er fra bogen ”Barnets lærende hjerne”. Jeg har byttet nogle få ord ud, så det også giver mening for småbørn. Hvor der nu står ’barnet’ og ’aktiviteten’ står der oprindeligt ’eleven’ og ’opgaven’.

Figur: (Helle Kjærgård, 2013)

 

Det er aktivitetens sværhedsgrad, der sammen med barnets kompetencer skal matche, for at der opstår flow i en leg. Hvis aktiviteten bliver for svær i forhold til barnets evner, vil han/hun blive presset, nervøs eller angst ved opgaven, og vil måske have mest lyst til at stoppe eller tilpasse legen. Er aktiviteten derimod for nem i forhold til barnets evner, så vil han/hun hurtigt kede sig, og vil højst sandsynligt finde på noget andet (bedre og mere givende) at bruge sin tid på.

Når børn kommer ind i en flowtilstand, er deres koncentration så intens, at de ikke tænker på andet. Der findes altså ingen bekymringer eller stress, når man er i flow. Når aktivtetens sværhedsgrad er passende med barnets kompetencer, så er legen tilpas udfordrende, hvilket giver barnet små sikre succeser, som selvfølgelig skaber god energi. Det synes jeg er helt fantastisk. Følelsen af at have stillet an til en leg, hvor ens børn lystigt og nysgerrigt går i gang med at undersøge og bare lege, er helt fantastisk. Den følelse betyder for det meste mere for mig, end tanken om at skulle rydde op efter en messy leg. For det meste 😉 Læs evt mit indlæg: Er det uoverskueligt at komme igang med sanselege?

 

flow flow

Ingen flow uden lyst

Jeg starter med at skrive, at for at komme i en flowtilstand, så skal legen eller aktiviteten være lystbetonet. Det skriver jeg, fordi det er fuldstændig lige meget, om aktivitetens sværhedsgrad matcher mine børns kompetencer, hvis de overhovedet ikke har lyst til at gå i gang med den aktivitet. Uden lyst, opstår der altså ikke flow.

På undervisningsministeriets hjemmeside står der blandt andet følgende om flow:

”Flowzonen er et mentalt område, hvor vi fungerer optimalt midt imellem overudfordring og underudfordring. Vi skaber et åndehul af fordybelse og koncentration midt i verdens kaos, stress og kedsomhed, så vi kan engagere os i livet, og løse opgaver og lære nyt.” (Undervisningsministeriet)

Mange af de her sanselege, som jeg så tit deler med jer, er ofte noget, der fanger børns interesse. I sanselege er der ikke noget rigtigt og forkert, og man kan få lov at prøve nye ting af.  Jeg har haft børn på besøg på 9 år, der har været fordybet i en leg med ris. De hælder, rører rundt, ’bager kager’ eller andre fantasilege med risene. De stikker fødder i en stor bunke ris, mærker med kroppen og fordyber sig ned i en leg og glemmer alt omkring dem. Så selvom sanselege ofte roder, gratter og sviner, så er de virkelig værd at prioritere, hvis du og dit barn vel at mærke har lyst til dem.

slim

Hvis du ikke har kastet dig ud i en sanseleg med dit barn endnu, så vil jeg virkelig anbefale dig at prøve det. Start med en lille portion, af det du tænker, der sjovt ud. Se, hvad dit barn siger til det, og tilføj så mere i næste omgang.

Ideer til sanselege kan være:

Du kan se flere af legene på min profil på Instagram.

 

Tak fordi du læser med 🙂