Her kommer der en nem opskrift på en tastesafe maling, du selv kan lave til dit barn. Malingen består kun af mel, fint salt, vand og frugt- eller pastafarve. Så kan det lille barn også få lov til at udfolde sig kreativt!
Opskrift
Bland:
1 dl mel
1 dl vand
1 dl fint salt
Rør det hele rundt. Når det har en dejlig konsistens, så deler man ‘dejen’ op i små portioner og farver dem i forskellige farver.
Pas på, du ikke laver for meget maling, for det er ikke rigtig til at gemme, når farverne først er blandet sammen og smurt ud over papiret. Vi bruger ca 2 dl af hver, dog lidt mindre salt, og ofte lidt mere vand, da vi ikke synes den må være for tyk. Men en tyk konsistens er god, hvis det skal bruges som fingermaling.
Hæld malingen over i små bøtter, så dit barn selv kan få fornøjelsen af at blande dem allesammen sammen! 😉
Sanseleg og grænsesætning
Det er selvfølgelig dig, den voksne, der sætter grænserne for legen, når du fx stiller an med tastesafe maling. Dit barn, uanset alder, har måske lyst til at udforske malingen på andre måder, end du lige havde regnet med. Måske er det ‘nok’ bare at stikke en enkelt finger ned i en farve, og så ‘nøjes’ med at bruge penslerne til at male med derefter. Måske har dit barn lyst til at bade i malingen. Begge dele er ok. Hvis DU er med på den.
I sanselege følger jeg mine børns initiativer. Men det er stadig mig, der sætter grænserne. Hvis jeg fx lægger en voksdug på gulvet og stiller papir og maling frem der, indbyder det til en male-sanseleg. Sætter vi os i stedet ved spisebordet med papir og maling, så indbyder det til fordybelse med pensler og evt hænder.
På den måde kan jeg allerede ved opsætning af legen sætte nogle græser for den. Hvis man ikke er vant til diverse sanselege, er det måske en god idé at sætte ord på sine grænser. Fortæl fx barnet, at det er ok at prøve at male med pensler, hænder, fødder, numsen eller noget andet på kroppen, hvis det har lyst. Eller sig, at du gerne vil have, at malingen (eller risene, eller skummet, eller hvad det nu er for en sanseleg) bliver inde på voksdugen. Der vil helt sikkert komme noget ud på gulvet. Det ér trods alt børn. Men med tiden bliver det bedre. Og nu behøver jeg sjældent vaske gulvet omkring dugen efter en god sanseleg.
De kender min grænse i sanselegen, og det gør det hele lidt mere overskueligt at gå igang med. For det meste. Husk, det ér jo børn. Grænserne skal lige tjekkes op på engang imellem. For tænk nu, hvis de havde rykket sig 😉
Sansestimulering
Denne aktivtitet med maling kan som sagt hurtigt udvikle sig til en sanseleg. Når barnet maler med hænder, fingre, fødder eller andre kropsdele, så bliver barnets taktile sans stimuleret. Også kaldet følesansen. Følesansen er med til at fortælle barnet, hvad der sker. Barnet mærker malingen mod huden. Føleceller i huden sender sanseinformationer op til hjernen. Hjernen organiserer disse informationer og omdanner dem til viden. Denne proces kaldes for sanseintegration, og det kan du læse mere om her.
Udover taktilsansen, så bliver synsansen også stimuleret. Der er (måske) flere forskellige farver til at starte med. Efterhånden som barnet maler, bliver farverne blandet sammen. Barnet ser, at der blandes nye farver.
Muskel- og ledsansen bliver også stimuleret hvadenten barnet bruger en pensel eller hånden. Denne sans bliver nemlig stimuleret ved bevægelse. Som barnet bliver ældre og øver sig i nye ting, strykes også håndens præcision. Barnet får mere og mere kontrol over hånden. Det lille barn, der holder en pensel, bevæger hele armen. Det bruger skulderen, og har nærmest ingen bevægelse i albue og håndled. Med tiden øver barnet sig i at holder skulderen mere i ro, og bevæge albue og håndled.
Sansekanaler
Jo flere sansekanaler, der er i spil i en aktivitet, jo flere informationer modtager hjernen, og jo mere mening giver det til dét, barnet oplever.
Forestil dig, at du selv skal prøve noget helt nyt og uvant. Forstil dig, at du foran dig har en skål med noget i. Hvordan vil du selv undersøge, hvad du har foran dig? Ville det være nok at kigge på det? Lugte til det? Hvis du løfter det, får du en fornemmelse af, om det er tungt eller let. Tør du smage på det? Måske kan én du kender, fortælle dig, hvad det er. Men hvis du ikke har hørt ordet før, giver det måske ikke mening for dig.
Kan du høre det? Måske skal du prikke en finger ned i det. Kan du så høre det? Måske stikker du hele hånden deri for at finde ud af, hvad det er for noget, der ligger i skålen.
Når du ser, lugter, hører, smager, føler og løfter, sanser du. Alt det, du sanser, er små informationer til din hjerne. Jo flere informationer, du får, jo bedre bliver dit indre billede af dét, der ligger i skålen. Din hjerne organiserer alle indtrykkene, så næste gang du ser, lugter, rører ved noget lignende, har hjernen noget viden at trække på.
Så næste gang den samme skål står foran dig, kan du hurtigere finde ud af, hvad der er i skålen. For det har du allerede en masse informationer om fra sidste gang. Det er det samme der sker for børnene. De har bare ikke nær så meget viden at trække på endnu. Og derfor er det så vigtigt, at de får lov til at opleve med hele kroppen, når de udforsker nye ting. Det giver et meget bedre billede af dét de oplever.
Reklame
Penslerne er en gave fra Legeakademiet. Penslerne er formet sådan, at det helt lille barn nemmere kan gribe om enden på penslen. Små børn har endnu ikke lært at holde godt på en almindelig tynd pensel, og med denne tastesafe maling er det oplagt at lade de små pus udfolde sig kreativt. Med eller uden penslerne. Begge dele er med til at udvikle håndens muskulatur og følsomhed. Hvilket er en vigtig del af håndens udvikling. Du kan læse mere om, hvordan hånden udvikler sig gennem leg her.
Rigtig god legelyst! 🙂