Der er en del, der efterspørger mere aldersopdeling, når jeg deler diverse lege. “Hvilken alder er denne leg fra?” er jeg blevet spurgt om flere gange. Men hvor vigtig er alderen egentlig, når det kommer til leg? Det har jeg reflekteret over mange gange, og nu kom der endelig et indlæg ud af de reflektioner.
Begrænsning eller guideline
Jeg ved, at det med alder er vigtig information for nogle af jer. Både hvilken alder mine børn har, og hvilken alder jeg anbefaler legen til. Egentlig kan jeg godt se, hvordan det kan være en fin guideline. For hvis jeg skriver 4 år på en leg, så behøver man nok ikke forsøge sig med den leg til sin dreng på 1,5 år. Jeg har selv gået op i alderen, når jeg så noget sjovt på nettet, da Vegas var lille. Det kunne være en fin indikator til, om det mon var forsøget værd hos mit eget barn. Men jeg oplevede dog, at jeg indimellem blev begrænset af, at en bestemt leg havde en minimumsalder på sig.
Hvis der stod fra 2 år og op, og Vegas kun var 17 måneder, så var det ikke sikkert jeg ville prøve legen af. Selvom det måske var noget for ham. Den begræsning ønsker jeg ikke at give videre til jer, der læser med på min hjemmeside og min instagram profil. For hvem siger, at de lege min knap 4 årige søn synes er sjove, er noget der fanger din dreng på knap 4 år? Det samme gælder jo for voksne. Jeg er 27 år og interesserer mig for forskellige ting, blandt andet børns leg og udvikling. Det betyder jo ikke at alle 27 årige synes, at det er så mega spændende! 😉
Jeg ved godt, at I kan tænke selv, og mange af jer måske prøver en leg af med jeres barn, selvom barnet er yngre eller ældre end den alder, jeg ville have sat på en leg. Men netop derfor gør jeg det ikke. Fordi jeg ved, at I tænker selv. Og I kan desuden bedst bedømme, om legen måske er noget for jeres barn eller ej, for I kender trods alt jeres børn bedst 🙂
Interesse trumfer alder
Hvis man spørger mig, så er interesse meget mere relevant at se på, end alderen er. Interesser er individuelle, og er dermed forskellige fra barn til barn. Det betyder, at det, der er spændende for min 3 årige, ikke nødvendigvis er spændende for din 3 årige. Derfor synes jeg ikke, at det er relevant at skrive, hvor gammel et barn ca skal være, for at lege legen. De Larsen Puslespil mine børn elsker at lave, er fx lavet til børn på 3 år og op.
Men lige inden min yngste søn fylder 2 år, kan han lægge nogle af dem selv. Fordi han elsker dem, og lægger dem konstant. Interesse trumfer altså alderen. Hvis jeg ikke havde set på, hvad min søn var optaget af og kun fokuserede på hans alder, så havde vi nok ikke købt de puslespil til ham. Og sikke en skam, for wow hvor har han brugt meget tid med dem!
Nogle af de nye puslespil vi har fået, kan Villum lægge selv, men Vegas kan ikke uden hjælp. Der er en aldersforskel på 1 år og 9 måneder. Og hvis man fokuserer på alderen, så burde Vegas kunne lave flere puslespil end Villum. Men når dette ikke er tilfældet, så er det hverken fordi Vegas er umoden eller dum, eller at Villum er overbegavet. Det viser bare, at, hvor der er vilje, der er der en vej. Og at interessen trumfer alderen.
Derfor skriver jeg hellere ting som “Er dit barn glad for at tømme glasset med vand ned i havregrøden? Så er denne hælde-leg måske noget for dit barn.” Sådan skriver jeg for at holde fokus på interessen. Det synes jeg giver mest mening. Desuden kan jeg slet ikke bedømme, hvilken alder de forskellige lege henvender sig til. For det er jo så mega individuelt, hvornår et barn lærer forskellige ting. Kan I følge mig? 🙂
Så hvor vigtig er alderen i en leg?
For mig er alderen i sig selv ikke vigtig. Det handler i højere grad om evner og interesser. Men selvfølgelig er alderen ikke ligegyldig. Forstået på den måde, at man selvfølgelig ikke sætter en 1 årig til at lege en stave-leg. Men igen handler det mere om barnets evner end om barnets alder, synes jeg.
Fx er Villum (2 år og 2 måneder) interesseret i bogstaver. Han kender ikke nogle bogstaver endnu, men er alligevel meget optaget af diverese lege med bogstav-match. Hvis jeg nu deler sådan en leg, og skriver, at det er fra 2 år og op. Hvordan vil du så føle, hvis dit barn på 3 år ikke kan finde ud af legen? Måske vil fokus hurtigt blive på, at én på 2 år kan, når ens 3 årige ikke kan. For alder kan sammenlignes. Men kigger man på interessen, så er det mere individuelt. Der er ingen skam i at sige, at ens 3 årige ikke interesserer sig for bogstaver, for så er fokus jo bare andre steder.
Derfor håber jeg, at det er nok for jer at vide, hvor gamle mine børn er, og så se på jeres eget barn. Kan dit barn fx gribe om ting, stable noget, skrive bogstaver eller hvad der nu er aktuelt i en leg. Og er dit barn en lille smule interesseret i den slags lege, som jeg deler. Så prøv dem. Måske det er et hit. Måske ikke. Min pointe er her, at vi skal passe på, at vi ikke afskriver en leg, på baggrund af en anbefalet alder.
Jeg håber, at du kan følge min tankegang lidt og bedre kan forstå, hvorfor jeg ikke skriver alder på mine lege.
God legelyst og tak fordi du læser med 🙂