Leg og lær tallene med kastanjer

kastanjer

Vegas viser dagligt interesse i tal for tiden. Han kan stadig ikke genkende symbolerne, men gætter sig til de rigtige svar. Derfor laver vi engang imellem en lille leg, der hjælper på talforståelsen. Det synes han er sjovt, og han bliver så stolt, når han kan tælle sig frem til, hvilket tal, der står. I dag brugte vi kastanjer, til at lære tallene bedre at kende.

Vi har været på bondegårdsbesøg i dag, og udover en masse søde dyr, så var der også et kæmpe kastanjetræ. Ungerne samlede en masse kastanjer, som skulle med hjem. Men jeg har aldrig rigtig synes om de der kastanjedyr, fordi det er så svært for små børn at prikke noget ind i en kastanje. Men hvad kan de så bruges til?

Vi lavede nogle fine figurer, frøs nogle ned i vand, som skal leges med en anden dag, og så denne talforståelses-leg.

Forberedelse

Mens Vegas og Villum legede på værelset, fandt jeg vores whiteboard tavle frem og skrev tallene fra 1-8 derpå. Så tegnede jeg passende antal prikker under hvert tal og tegnede en ring om hvert tal med prikker.

Når det gælder om at lege med tal og få børn til at få en god forståelse for dem, så er det vigtigt, at det ikke bliver for svært. Jeg kan godt lide, at det er meget tydeligt for dem, hvad der passer sammen, for ellers kan det hurtigt blive for svært for dem, når de ikke kender de forskellige symboler endnu.

Som voksen ved jeg jo godt ved første øjekast, at otte-tallet og de 8 prikker nedenunder hænger sammen. For det har jeg lært for længe siden. Men Vegas ved det ikke endnu, og derfor sætter jeg en ring om, for tydeligt at vise ham, at de hører sammen.

Jeg sætter en skål med vores kastanjer ved siden af tavlen og kalder på Vegas.

kastanjer

Leg og lær tallene

Jeg starter med at sige, at jeg har lavet en leg, hvor han skal finde ud af, hvor mange kastanjer, der skal ligge ved hvert tal. Der er ikke som sådan regler for legen, men jeg tager styringen og guider ham igennem. Ellers bliver det for svært for ham, der hvor han er i sin udvikling pt.

Jeg peger på et-tallet og spørger, hvordan han vil finde ud af, hvilket tal, der står der. Han peger på prikken og siger 1, og finder derefter en kastanje. Så peger jeg på ‘2’ og spørger igen, hvordan han vil finde ud af, hvilket tal jeg har skrevet der. Han tæller prikkerne og lægger kastanjerne på og svarer 2. Sådan forstætter det, indtil han har lagt alle kastanjerne på prikkerne.

Villum hjælper også lidt til og siger tilfældige lyde når han lægger kastanjerne på prikkerne. Og selvom han endnu ikke kan sætte sammenhæng mellem symbol og mængde, så har han alligevel forstået, at kastanjerne fortæller os noget om dét symbol, jeg har skrevet på tavlen. Leg er læring. Og en dag er det ham, der sidder og tæller sig frem til, hvilket tal, der står. Og lærer om tallene. Gennem leg.

Hvorfor kastanjer

I princippet behøver Vegas ikke lægge kastanjer på prikkerne, han kan nøjes med at pege på dem og tælle for at finde ud af, hvilket tal der står. Men for at gøre legen mere hands-on, er det godt at tilføje nogle ting, han kan forholde sig til. Det kan være alt muligt, man lige har i hjemmet. Legoklodser, legetøjsfigurer barnet er optaget af, pastaskruer, tøjklemmer, sten, whatever man lige har. Det er nemmere at forstå, at man har tre kastanjer i sin hånd, end at der er tegnet tre prikker på tavlen. Det er mere håndgribeligt for børn 😉

Vi lærer med hele kroppen, og jo flere sansekanaler, der er i spil, jo flere informationer sendes der til hjernen, som den skal forholde sig til og bearbejde, for derefter at omdanne de indtryk til viden. Ved at Vegas bruger følesansen og muskel- og ledsansen når han flytter kastanjerne frem og tilbage, er der endnu flere informationer om fx tallet 3.

3 er ikke længere bare et tegn på tavlen. Det er den mængde han holder i sin hånd. Symbolet fortæller os, at der skal være 1, 2 3 kastanjer!

Legen kan se ud på mange forskellige måder. Det vigtigste er egentlig bare, at det ikke bliver for svært, så dit barn oplever nederlag, når det kommer til tal. Prøv dig frem, hvis det er første gang, og så kan du altid justere lidt i sværhedsgraden. Det må selvfølgelig heller ikke blive alt for nemt! For så keder dit barn sig bare. Men ved et godt match mellem sværhedsgrad og barnets evner opstår der flow i legen. Så prøv dig frem 😉

 

God legelyst!