Vores hjem er indrettet sådan, at der er plads til leg og bevægelse. Og rigtig meget af det, hvis jeg selv skal sige det. Måske lidt for meget, engang imellem, hvis man spørger min mand 😉 Men leg fylder meget i vores hverdag herhjemme, og derfor skal der selvfølgelig også være plads til den.
Leg
Barnet udvikler sig gennem leg. I legen kan alt lade sig gøre. Barnet kan være, hvem det vil, prøve nye ting af, reflektere over oplevelser og øve forskellige færdigheder.
I “Se hvad jeg kan!” står der en meget vigtig sætning, som jeg synes er værd at fremhæve:
“Berøring, bevægelse, samtale og leg giver et solidt fundament for indlæring” (Ellneby, 2004)
I samme bog skriver Ellneby, at hvis vi giver børn, hvad de har brug for, så vokser de op som trygge og harmoniske voksne. Ellneby skriver dernæst, at: “Børn har brug for:
- Deres forældre
- Tid sammen med forældrene
- Andre engagerede voksne
- Stimulerende aktiviterer tilpasset efter alder og formåen
- Et godt og stimulerende miljø både indendørs og udendørs
- Afspænding, afslapning, tid til bare at være”
Plads til bevægelse
Hvis du følger med på min instagramprofil, så har du sikkert set, hvordan vi har indrettet vores hjem, så vores børn har mulighed for at løbe, snurre rundt, hoppe, springe, klatre, kravle og gynge. Nogle af de bevægelser kræver resskaber. Derfor har vi en skuffe i stuen, hvor vi har vores gynge, trapez, gymnastikringe og viklegynge. Vi har 3 kroge i loftet i stuen, hvor vi kan hænge de forskellige gyngeredskaber op, når vores børn har lyst til (behov for) at gynge. Enten frem og tilbage eller rundt i ring.
“Børn har behov for hver dag at bruge deres led, muskler og balancesans til at krybe, kravle, trille, gå, løbe, springe, klatre, gynge og balancere. De har brug for at få knus og anden god berøring hver dag. Disse aktiviteter hjælper hjernen til at organisere oplevelser og information, hvilket skaber forudsætning for at kunne forstå omverdenen.” (Ellneby 2004)
Inde på vores pusle-værelse (det værelse, hvor vi har børnenes tøj og et puslebord) står vores sansegynge. Det er en HUDORA gynge, som er ret dyb, så børnene ikke kan trille ud af gyngen. Heller ikke, når der gynges højt og vildt.
På væggen i stuen har vi sat en ribbe op, som bliver brugt dagligt. Mest til fri afbenyttelse, men indimellem indgår den i en leg. Fx er ribben genial, når vi laver kæmpe edderkoppespind med garn. Den er også god at bruge til en lille klatreleg, hvor man lægger bolde på pindene, og stiller en kasse til boldene i den anden ende af stuen. Så må barnet hente én bold ad gangen og løbe frem og tilbage og klatre op og ned. Simpelt, og mega sjovt. Også for os voksne! 😉
På legeværelset og i soveværelset har vi en hems, hvor børnene selv kan kravle op og hoppe/springe ud fra. Enten ud i vores seng eller ned på en springmadras. Det er den samme springmadras vi indimellem flytter ind i stuen til ribben, så den også kan bruges til at springe ud fra.
Er det virkelig nødvendigt?
Det er ikke fordi jeg tror, at vores børns udvikling går i stå, hvis de ikke har alle de redskaber, vi har. Overhovedet ikke. Vi har altså ikke indrettet os sådan her, fordi jeg har læst i en bog, at det er et godt fundament for indlæring. Vi har indrettet vores hjem sådan her, fordi det er sjovt. Det gør vores hverdag betydeligt sjovere! Man behøver altså ikke købe for flere tusinde kroners legeskum, gyngeredskaber, ribber, madrasser eller at bygge sin egen hems. Men hvis man har lyst, så gør det!
Desuden er naturen skabt til at stimulere et barn i udvikling. Helt optimalt og ganske gratis. Men jeg er ikke så god til at komme ud ad døren, som jeg gerne vil være. Og så er det godt, at ungerne kan bruge deres kroppe som de vil indenfor. Og så kan vi tage ud i naturen, når vi har lyst og det passer ind. 😉
Mine børn går hverken i vuggestue, børnehave eller til fritidsinteresser om eftermiddagen. Derfor sørger jeg for, at deres interesser og behov for bevægelse bliver dækket mest muligt i løbet af hverdagen. Enten inde eller ude, i skoven, på stranden eller i en gymnastiksal fredag formiddag. Vi kan sagtens finde på at spille fodbold indenfor, for vi har ikke rigtig noget, der kan/ikke må gå i stykker. Udover vores fjernsyn, that is! Gud forbyde det! 😉 Vi har indrettet os med god plads til bevægelse, fordi det er sjovt. Det nærer mig (og mine børns hjerner), og det giver bare god mening for os.
Voksenstyrede aktiviteter
Jeg sætter dagligt en aktivitet frem til børnene. Eller.. måske ikke dagligt, men tæt på. Det gør jeg ikke, fordi jeg har lavet en ugeplan over, hvad vi skal lave de forskellige dage. Det opstår egentlig bare meget naturligt, fordi vi har været vant til det længe nu. Nogle aftener, når børnene sover, går jeg i køkkenet og forbereder en leg til næste dag. Det kan være jeg lægger noget legetøj i vand og sætter det i fryseren.
Det kan også være jeg kaster mig ud i en opskrift på slim, som jeg har set på instagram eller pinterest. Det er meget forskelligt, hvad jeg lige får lyst til eller bliver inspireret af.
Sanseleg
De lege, jeg stiller mest an til, er sanselege. Med forskellige materialer. Det kan blandt andet være hjemmelavet (tastesafe) sand, farvede ris, skum, bønner, hørfrø, vandperler, is-leg, slim, hældeleg med vand eller hjemmelavet (tastesafe) maling.
Det er vigtigt for mig at nævne, at jeg stiller an med disse aktiviteter, fordi jeg også synes det er sjovt. Jeg nyder at se mine børn fordybe sig i en leg. Og i sanselege er der bare mega god mulighed for fordybelse! Og god mulighed for at have et fælles fokus om noget, som både børn og voksne synes er sjovt. For sanselege kan virkelig noget. Det er ikke kun for børn. Hvis du selv har prøvet at farve ris til dit barn, eller lavet en stor portion vandperler eller lavet troldesnot, så ved du højst sandsynligt også, hvor godt det føles at stikke hænderne i det og lege med!
Udover, at der er god mulighed for fordybelse, så opstår der ofte flow i sanselegene. Børn (og voksne) glemmer tid og sted og er mega optaget af legen. Læs mere om flow her.
Det er også vigtigt for mig at nævne, at de aktiviteter jeg finder frem, også er tænkt som et afbræk fra de mange rollelege, min den ældste dreng så gerne vil lege. Det er ingen hemmelighed, at jeg indimellem synes rollelege er kedelige. Det kan være svært for mig at være nærværende i sådan en leg, hvert fald i længere tid. Og selvom jeg ved, de er vigtige og lærerige for mine børn, så gør det dem ikke altid meget sjovere for mig at deltage i. Og dér er det fedt med en sanseleg. For det er noget, som vi alle tre oprigtigt synes er sjovt!
Fri leg
Når jeg skriver, at jeg dagligt stiller en aktivitet an, så betyder det ikke, at mine børn skal deltage i den. Det er altid et tilbud. Et tilbud, som de næsten altid takker ja til, men der er enkelte gange, hvor jeg er blevet nødt til at pakke den væk igen, fordi der ingen interesse var. Dette er helt i orden, selvom det kan føles ret nedern, hvis det er noget, jeg har brugt lang tid på, eller noget, jeg virkelig troede ville fange deres interesse.
De aktiviteter, som jeg finder frem er i princippet voksenstyret. Eller hvad? For mig at se, er vores sanselege ofte lige så fri leg som en spontan fangeleg mellem børnene. Især når mine børn selv efterspørger en bestemt leg. Ofte bliver vores bajle med ris fundet frem på Vegas initiativ. Og så er den sanseleg jo ligeså fri som hvis han havde fundet kassen med magna-tiles, dyr eller togbane.
Når vi ikke leger en leg eller aktivitet, som jeg har sat frem, så står den på fri leg. Når vi selvfølgelig ikke lige spiser, sover eller ser fjernsyn 😉 Fri leg er den allervigtigste leg, hvis du spørger mig. Her sætter børnene dagsordnen, og det er dem, der i fællesskab bestemmer, hvad legen går ud på, hvem der er hvem, og hvordan legen udvikler sig. Jeg ser så mange gode kvaliteter ved fri leg, og børn lærer så utrolig meget herigennem.
“Barnet udvikler sig ved at lege. Børn som kan organisere deres liv, bliver efterhånden også gode til at organisere deres skolearbejde. Men børn har brug for voksne legekammerater der kan lære dem legens sociale regler.” (Ellneby, 2004)
Fri til bare at være
Det er også vigtigt for mig, at der er god tid til bare at være. God tid til at spise morgenmad, formiddagsmad, frokost, eftermidagsmad og aftensmad. Og have tid til de 17 snackskåle med kiks, frugt, rosiner og knæbrød derimellem 😉 Tid til at se fjernsyn, hænge vasketøj op, læse en bog, luge i grøntsagshaven og støvsuge. Og at der især er god tid til tøffetid. Tøffetiden er der, hvor vi kan nå at kede os. Og kedsomhed er forstadiet til kreativitet. Og af kreativiteten opstår der nye, sjove og lærerige lege.
Tak fordi du læser med, og god legelyst 🙂